Anna van der Werf, geboren 3 april 1983, volgde een opleiding aan de mode academie Zeeburgerdijk Amsterdam, en studeerde afgelopen zomer 2011 af aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amsterdam.
In haar jeugd was ze leerling aan de Nationale Ballet Academie in Amsterdam en zowel mode, als dans, als kunst zijn naast reizen, grote passies van haar.
Veel inspiratie heeft zij opgedaan tijdens de uitwisseling naar het prestigieuze Pratt Institute in Brooklyn New York. In de wijk Chelsea, het hedendaagse centrum van internationale kunsten in NY, liep zij stage bij verschillende galeries. Ook volgde zij bij Broadway Dance centre danslessen.
Nadat ze een ernstige ziekte had overwonnen ondernam ze een grote lange reis van een jaar door Australiè en Aziè. Daarna kwam haar verwerkingsproces op gang. Dit uitte zich in een onbedwingbare zucht om te creëren.
In New York maakte zij zeefdrukken en tekeningen, geïnspireerd door stad en de hoge wolkenkrabbers met de vele verdiepingen, die daar onwrikbaar en gesorteerd stonden in de twenty-for-hours stad, die nooit slaapt en waar van alles gebeurt. Daar zag zij ook de vrouwen wandelen met hun assecoire: de hond met toebehoren. Het besef dat de hond meer als een assecoire werd gebruikt dan als een huisdier, een soort van identiteit die mensen met hun hond probeerden te creëren, was zoiets geks voor Anna dat ze daar iets mee wilde doen. De satire in de schilderijen, tekeningen en keramiek en de spot die naar boven komt geven weer hoe zij denkt over de behandeling van de dieren door deze vrouwen.