facebook
twitter
hyves
google
windows live
myspace
linkedin

Galerie en Beeldentuin De Queeste

hedendaagse kunst

Beeldhouwer, Bornkamp en Bach in concert


Op zondag 10 februari om 17.00  is het volgende koffieconcert (misschien is een sherryconcert een betere naam) in de galerie van De Queeste.

Arno Bornkamp die op verschillende saxofoons zal spelen, ontmoette ik tijdens de repetities en de concerten met het Zwols Symfonieorkest, waarmee hij als solist de betoverende muziek van Debussy vertolkte.  
Een van de muziekstukken die Arno Bornkamp zal spelen tijdens ons koffieconcert, is "Garden of Love" gecomponeerd door Jacob ter Veldhuis op het gelijknamige gedicht van William Blake. Ik zag een relatie met de "erotische" aquarellen van Vejdi Rashidov in onze lopende expositie. Deze aquarellen gaan over intimiteit, tederheid en liefde. 
Het gedicht van Blake behandelt een voor zijn tijd in de literatuur delicate zaak, die van de seksualiteit, die door de Kerk met terughoudendheid of zelfs met repressie werd omgeven. De dichter bezoekt de tuin (van de liefde en van zijn jeugd) en ziet daar iets wat hij niet eerder had opgemerkt: de tuin is grotendeels ingenomen door een kerkgebouw. “Where I used to play on the green” kan gezien worden als een verwijzing naar een tegenhanger van dit gedicht in Songs of Innocence: The Echoing Green. Boven de ingang van de kapel staat de intimiderende tekst “Gij zult niet”, als getuigenis van repressie van de natuurlijke menselijke verlangens. De bloemen die men verwacht in de tuin der liefde zijn vervangen door graven en door in het zwart geklede priesters.
Van Bach speelt Arno Bornkamp een stuk wat oorspronkelijk voor viool was geschreven, de partita nr 2.
Johann Sebastian Bach (1685-1750) heeft tijdloze muziek voor solo-instrumenten gecomponeerd. Met zijn partita's voor traverso en viool en zijn suites voor cello creëert hij voor dat ene solo-instrument monumentale composities, met als uitgangspunt de verschillende dansvormen van zijn tijd. Elke dans vormt op zijn eigen wijze de basisstructuur voor ritme, melodie en harmonie. Juist door veel weg te moeten laten – hij heeft immers maar één instrument tot zijn beschikking – schept Bach een imaginaire klankwereld: een totaal muzikaal spectrum. Als een schaker op het schaakbord doet hij een zet en denkt ver vooruit: alle mogelijke varianten zijn ‘doorgerekend’. En het wonderlijke is: het resultaat is van een pure, architectonische schoonheid.
In het algemeen laat de muziek van Bach zich goed vertalen voor andere instrumenten. Bach was zelf een verwoed arrangeur van zijn eigen en andermans muziek. De verschillende saxofoons, met hun lenige techniek en eindeloze klankkleurschakeringen, lenen zich bij uitstek voor transcripties van Bachs muziek.

Het programma op zondag 10 februari:
16.30 koffie staat klaar
17.00 koffieconcert met een duur van 50-60 minuten

J.S. Bach (1685-1750)       -Partita nr.2 voor altsaxofoon (oorspr. voor viool)
1. Allemande
2. Courante
3. Sarabande
4. Gigue
5. Chaconne

Jacob ter Veldhuis (1951)  -The Garden of Love voor sopraansaxofoon en boombox

Ryo Noda (1948)     -Maï

Reserveren:
Wij hebben voor dit bijzondere koffieconcert een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Indien u een plaats wilt reserveren, mailt u dan s.v.p. vóór 5 februari naar info@galeriedequeeste.nl. Wij laten u dan weten of er nog voldoende plek is. Van Uw kant wordt, voor dit bijzondere concert, een bijdrage van euro € 10,- op prijs gesteld; dit stelt ons in staat om voor een volgende keer weer interessante combinaties uit te nodigen.

Wij verwelkomen u graag op zondag 10 februari om 16.30 uur
Tjapko en Marjolijn Jager

De expositie loopt van 26 januari t/m 17 maart.
De openingstijden van de galerie en beeldentuin staan op de website.
Voor meer informatie over Arno Bornkamp zie:www.arnobornkamp.nl 


created by nodemand